התכנית מחולקת ל-4 מודולות, כאשר כל מודולה מתמקדת בנושא משמעותי בהתערבות ADHD, לקידום איכות החיים של המתאמנים ומשפחותיהם. הייחודיות של המודל שפיתחה ד"ר ברכוז היא בשילוב בין מרכיבים אימוניים וטיפוליים כדי להוביל להצלחה ושינוי.
המודולות כוללות עבודה ראשונית של היכרות והעצמה ולאחריה התמקדות בתחומים השונים בהם נמצאים האתגרים, ובפרט הרגשי, החברתי והלימודי. הלמידה היא חוויתית ומהנה (כי אם זה לא כיף מתאמנים עם ADHD לא יגיעו..) ומקנה כלים פרקטיים ויעילים (לא תיאוריה).
מודולה 1 - כישורי בסיס באימון ADHD תאריכים: 23/11/20, 30/11, 7/12, 21/12
נלמד איך יוצרים אצל המתאמנים מוטיבציה לעשות שינוי ואיך מגייסים אותם לתהליך. נכיר את 28 כישורי האימון, כולל אומנות התשאול ונבין איך הכישורים משמשים בסיס לתהליך האימון.
נחשף ל-4 השלבים באימון קוג'-התנ' ונלמד לעומק את 2 השלבים הראשונים:
היכרות והעצמה וקביעת מטרות ויעדים. הכלים האפקטיביים אותם נלמד ונתרגל הם:
גלגל החיים, זיהוי ערכים, זיהוי עצמי עתידי, זיהוי שדונים ומחשבות אוטומטיות שליליות. בנוסף, נכיר שאלון לאבחון ADHD ונדגים איך משתמשים בשאלון לקביעת מטרות מדויקות.
מודולה 2 - אימון CBT רגשי וחברתי
תאריכים: 28/12, 4/1/21, 11/1/21, 18/1/21
נחשף למודל האימון CBT בעבודה על ניהול רגשי והתנהגותי. נלמד על הפרעו"שים (פרעו"ש= פירוש רע ושלילי) ועל הקשר בין מחשבות אוטומטיות שליליות, רגשות עוצמתיים והתנהגות.
לאחר מכן נתמקד בטכניקות מתחום ה CBT להתמודדות עם הפרעו"שים, שכוללות בין היתר:
טכניקות הרפיה בשילוב הדגמה של שימוש בביופידבק, תשאול סוקרטי, משפטי אומץ, "עוגת האחריות", טכניקות להסחת דעת, שילוב אומנויות, שימוש במשחקים ובספרים, טכניקות לפתרון בעיות ולהתמודדות עם אימפולסיביות
את החלק ה 2 של המודולה נקדיש לתחום החברתי בקרב ADHD.
נלמד על קשיים חברתיים אופייניים לבעלי ADHD ול.ל., נכיר דרכים לאבחון והערכה של קשיים חברתיים, כולל שאלון אבחון מיומנויות חברתיות למיפוי תחומי חוזק וחולשה, גלגל כישורים חברתיים, מיפוי כיתתי ותיעוד וניתוח של אירועים חברתיים.
מכאן נעבור לחלק ההתערבותי ונלמד איך להקנות כישורים חברתיים: מיומנויות הקשבה ושיחה,
מיומנויות תקשורת מילולית ובלתי מילולית, הצטרפות לקבוצה, הצטרפות למשחק, התמודדות עם הקנטות.
נלמד את השימוש במשחקי תפקידים ובתיעוד ונדגים שימוש במשחקים שונים בתחום החברתי.
מודולה 3- אימון הורים במשפחות עם ADHD
תאריכים: 25/1/21, 1/2/21, 8/2/21, 15/2/21
עבודה עם ההורים מצריכה ידע מעמיק על אבחנת ה ADHD וכן היכרות עם המצבים הקומורבידיים, שהולכים עם- ADHD, כמו לקויות למידה, הפרעות רגשיות, קשיי ויסות חושי ועוד.
בנוסף, חשובה גם האבחנה המבדלת מהפרעות אחרות שנראות דומות. נפתח, אם כן, את המודולה בהתייחסות לנושאים אלו, כולל הצגת האבחונים השונים וכן התייחסות לטיפול התרופתי בעזרתה של הנוירולוגית, ד"ר דניאלה לובל.
מכאן נמשיך עם אסטרגיות האימון להורים, כולל עבודה על ערכים משפחתיים, חזון הורי/משפחתי,
מטרות הוריות, חיזוק הקשר הורה-ילד, הגדרת חוקים, כללים ותפקידים. נתייחס, כמובן, גם להתמודדות רגשית בעזרת טכניקות הרגעה להורים, זיהוי וטיפול בשדוני הורים ובמחשבות שליליות ועוד. בנוסף, נלמד לעומק טכניקות לעיצוב התנהגות ונכיר את שיטת "הסלים" של ד"ר גרין.
מודולה 4- אימון להצלחה לימודית ואקדמית
תאריכים: 22/2/21, 1/3/21, 8/3/21, 15/3/21
במודולה זו נלמד ונתרגל באופן מקיף את התחומים השונים שקשורים בהצלחה של ילדים, מתבגרים ומבוגרים עם ADHD בביה"ס ובלימודי המשך. גם כאן, נפעל לפי שלבי המודל ונתחיל בהיכרות והערכה. למשל, נלמד לאבחן באמצעות שאלון אקדמי, גלגל אקדמי, זיהוי ערוץ למידה מועדף, זיהוי אמונות שליליות ושדונים ועוד. נבין איך לסייע למתאמנים להציב מטרות ריאליות ונעבור ללמידת אסטרטגיות יעילות ובעיקר אסטרטגיות לניהול זמן, התארגנות, התמודדות עם דחיינות ודרכים לקבלת החלטות.
בנוסף, נתייחס לעבודה מול הסביבה החינוכית בה נמצא הילד, המתבגר ואף הסטודנט. נלמד את מודל האימון לעבודה עם הצוות החינוכי וחדר המורים, כולל קביעת מטרות למורים, טכניקות לעיצוב התנהגות בכיתה, התאמת סביבת ביה"ס לתלמיד, שת"פ בין ההורים, צוות ביה"ס והתלמיד ועוד.
לבסוף, נלמד דרכים לעבודה קוגניטיבית-התנהגותית להתמודדות עם חרדת בחינות