על החשיבות של פיתוח מיומנויות רגשיות-חברתיות
בקרב ילדים ובני נוער
אם לילד יש קושי בחשבון- הוא יכול ללכת לשחק כדורגל עם חבריו. אם לילדה יש קושי באיות, היא יכולה לצייר עם חברותיה. מקשיים בתחום החברתי אי אפשר להתחמק. ברגע ששני ילדים ויותר נמצאים יחד - זוהי סיטואציה חברתית. ו...אין התאמות כמו הארכת זמן, מחשבון או הקראה!*
*בהשראת הסרט והספר של ריצ'רד לבוי "בוחרים בהם אחרונים, מציקים להם ראשונים".
מיומנויות רגשיות-חברתיות מתייחסות ליכולות של וויסות רגשות והתנהגות, שליטה עצמית כמו עמידה בלחצים והתמודדות עם תסכול, כעס וחרדה, מודעות לעצמי ולאחר, אמפתיה, שיתוף פעולה ועוד ועוד.
מחקרים שבדקו את חשיבותן של המיומנויות הרגשיות-חברתיות והשפעתן על מידת הצלחתם של ילדים בתחומי חיים שונים, הן בטווח הקצר והן בהמשך חייהם, מצאו, כי מעבר לקשר הישיר עם ההיבטים הבינאישיים קיים מתאם גבוה גם עם:
- הצלחה לימודית בביה"ס ובלימודים גבוהים, שנים מאוחר יותר
- בריאות טובה יותר
- רווחה כלכלית ותעסוקה יציבה.
- בהלימה, נמצא מתאם הפוך עם נטייה להתמכרות והסתבכות עם החוק.
תוצאות מחקרים אלו מכוונות לכך שהקניית מיומנויות אלה לתלמידים בגילאי בי"ס היא חשובה לא פחות ואולי אף יותר מהקנייה של לימודי תכני הליבה.
כמו בתוכניות CASEL ׁ(קולבורציה ללמידה רגשית חברתית), שמועברות בארה"ב ובקנדה גם התוכנית המוצגת בהשתלמות מתבססת על חמישה מימדים לפיתוח רגשי-חברתי: מודעות עצמית, ניהול עצמי, מודעות חברתית, מיומנויות בינאישיות וקבלת החלטות.
תכנים אלו מועברים תוך שילוב של תרגול מיינדפולנס עם הילדים ועם סביבותיהם כולל ההורים והצוות החינוכי.
.